Silnik gwiazdowy Szwiecow ASz-62IR przekrój

 

Radziecka modyfikacja amerykańskiego silnika Cyclone, produkowana na licencji w Polsce.

9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem, skonstruowany przez zespół Arkadija Dmitrijewicza Szwiecowa w oparciu o amerykański silnik Wright R‑1820 Cyclone, produkowany od 1932 w ZSRR pod oznaczeniem M‑25. Udoskonalony M‑62 (m. in. poprawiono kształt kanałów ssących, zwiększono stopień sprężania, zmodyfikowano sprężarkę) pojawił się w 1937 i był produkowany w dużej liczbie na potrzeby lotnictwa wojskowego i cywilnego. W 1941 oznaczenie zmieniono na ASz‑62. W wyniku prac nad zwiększeniem niezawodności silnika i przedłużeniem resursu dzięki udoskonaleniom technologicznym po II wojnie światowej powstała wersja ASz‑62IR.

Od 1961 do chwili obecnej silnik ten jest produkowany seryjnie na licencji w WSK PZL-Kalisz, gdzie podlega dalszemu rozwojowi. Zmodyfikowane wersje silnika o zwiększonej mocy noszą oznaczenia K9‑AA, K9‑BA i K9‑BB. Silniki ASz‑62 i K‑9 zastosowano w samolotach Li‑2, An‑2 i PZL M‑18 Dromader.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR, Polska
Wytwórca: PZL-Kalisz
Czas powstania: 1937 rok
Układ: 9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzenie: powietrzne
Moc maks.: przy 2 200 obr/min 1 000 KM
Moc nom.: przy 2 100 obr/min 840 KM
Pojemność: 29,9 l
Stopień sprężania: 6,4
Redukcja śmigła: 0,687
Masa: 567 kg
Zużycie paliwa: 200 l/h