Motoszybowiec PW-4 Pelikan

Chociaż Pegaz został oceniony wysoko przez latających na nim pilotów, to produkcji seryjnej nie podjęto. Do 1964 roku motoszybowiec eksploatowany był w Aeroklubie Warszawskim, gdzie wylatał ponad 100 godzin, w tym część podczas pokazów lotniczych.

W 1945 roku Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji rozpisał konkurs na motoszybowiec, który służyłby do przeszkolenia pilotów szybowcowych na samoloty oraz do ekonomicznego treningu pilotów samolotowych. Konkurs ten wygrał projekt doc. mgr inż. Tadeusza Chylińskiego. Motoszybowiec ten był jednomiejscowym jednopłatem ze śmigłem pchającym umieszczonym pomiędzy dwiema belkami ogonowymi zakończonymi usterzeniem. Jednostkę napędową stanowił płaski dwusuwowy, czterocylindrowy silnik o mocy 31 KM, chłodzony powietrzem. Jego konstruktorem był inż. Stefan Gajęcki, znany konstruktor silników do ślizgaczy wodnych.

Koncepcja szkolenia była powrotem do opracowanej w międzywojennej Polsce idei wdrażania szybowników do pilotażu samolotowego, za pomocą motoszybowców.
Przedwojenny konkurs na tego typu maszynę wygrał Bąk konstrukcji Antoniego Kocjana.

Przy opracowaniu dokumentacji Pegaza (taką bowiem nazwę otrzymał ten motoszybowiec), brał udział inny znany polski konstruktor lotniczy doc. mgr inż. Bronisław Żurakowski. Budowę prototypu rozpoczęto w Harcerskich Warsztatach Lotniczych w Warszawie, a w 1948 roku przejęły je Okręgowe Warsztaty Lotnicze na lotnisku Gocław w Warszawie.

W dniu 18 lipca 1949 roku Pegaz został oblatany na lotnisku Instytutu Lotnictwa w Warszawie przez doc. mgr inż. Bronisława Żurakowskiego i pilota Jerzego Szymankiewicza. Do kwietnia 1950 roku Pegaz przechodził próby, po czym dopuszczony został do lotów szkolnych i turystycznych. Wykonywał również akrobacje podczas lotów pokazowych w Aeroklubie Warszawskim. Charakteryzował się dobrymi własnościami pilotażowymi nawet z wyłączonym silnikiem.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=259&w=p

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: 1990 rok
Rozpiętość: 16,2 m
Długość: 8,00 m
Powierzchnia nośna: 18,8 m2
Masa własna: 525 kg
Masa startowa: 720 kg
Doskonałość: 19,4 przy 89 km/h
Opadanie: 1,25 m/s przy 82 km/h
Prędkość maks.: 150 km/h
Prędkość min.: 65 km/h
Maks. prędkość nurkowania: 180 km/h
Silnik: 4-cylindrowy silnik tłokowy Limbach L2000 EC1 w układzie płaskim (bokser), chłodzony powietrzem o mocy 80 KM