Silnik rzędowy Liberty 12A

 

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony Cieczą. Żadnego z silników w historii lotnictwa nie można porównać z Liberty jeśli chodzi o szybkość powstania projektu i wdrożenia do produkcji oraz wielkość serii. Liberty był też rekordzistą pod względem żywotności konstrukcji. Ze względu na prostotę i zastosowane technologie mógł być produkowany praktycznie w każdej wytwórni samochodów.

Silnik został opracowany wkrótce po włączeniu się Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej. Od lipca 1917 do listopada 1918 roku wyprodukowano ponad 20'500 silników. Jednak tylko niewielka liczba samolotów z silnikiem Liberty trafiła na front, zanim podpisano zawieszenie broni. Z zapasów tych silników korzystano do końca lat 30.

Liberty 12 był używany m.in. w samolotach Curtiss NC i Douglas DWC oraz De Havilland DH.4 a także w czołgach z okresu I i II wojny światowej.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: USA
Wytwórca: Ford, Lincoln, Packard, Marmon i Bulck
Czas powstania: 1917 rok
Układ: 12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V
Chłodzenie: Cieczą
Moc maks.: przy 1940 obr/min 540 KM (st. spr. 5,42)
Moc nom.: przy obr/min 420 KM (st. spr. 5,42)
Pojemność: 27 l
Stopień sprężania: 5,0 (sam. morskie) 5,42 (sam. lądowe)
Redukcja śmigła:
Masa: 360 kg
Zużycie paliwa: l/h