Silnik rzędowy Mikulin M-34

 

Pierwszy skonstruowany i produkowany seryjnie w ZSRR silnik rzędowy.

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony wodą, wyposażony w sprężarkę odśrodkową. Silnik skonstruowany przez zespół kierowany przez Aleksandra Aleksandrowicza Mikulina w 1931 roku. Powstał w wyniku dążenia ZSRR do stworzenia nowoczesnego przemysłu silnikowego, budującego silniki lotnicze dużej mocy. Po dopracowaniu technologii silnik trafił do produkcji w roku 1932. Pierwsze silniki seryjne pojawiły się w 1933 roku.

M-34 okazał się bardzo perspektywiczną konstrukcją. W następnych latach podlegał ciągłym udoskonaleniom – wprowadzono reduktor, metalowe śmigło o zmiennym skoku, udoskonaloną sprężarkę i inne modyfikacje techniczne i technologiczne, zwiększające moc silnika. Na bazie silnika M-34 powstały silniki AM-35A, AM-38, AM-42, stosowane w kilku znanych samolotach okresu II wojny światowej. Wadą silnika M-34 była jego duża masa, która sprawiała, że nadawał się tylko do napędu dużych samolotów.

Silnik był stosowany w bombowcach Tupolew TB-3 i Petliakow TB-7 (Pe-8) a także w łodziach latających Beriew MBR-2.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR
Wytwórca:
Czas powstania: 1933 rok
Układ: 12-cylindrowy rzędowy V, wyposażony w sprężarkę odśrodkową
Chłodzenie: Wodą
Moc maks.: przy 1 800 obr/min 850 KM
Moc nom.: przy 1 740 obr/min 750 KM
Pojemność: 45,8 l
Stopień sprężania: 6,0
Redukcja śmigła:
Masa: 582 kg
Zużycie paliwa: l/h