24
Śr, Kwi
  • Siewniki

    Odsłon: 799
  • siln. benzynowy

    Silnik z zapłonem iskrowym, do którego, jako paliwa używa się benzyny bądź mieszanek benzynowych. Silnik benzynowy dzielą się na silniki gaźnikowe z zewnętrznym wytwarzaniem mieszanki paliwowo-powietrznej i na wtryskowe - z wtryskiem pośrednim (np. do rury ssącej) lub bezpośrednim (do komory sprężania).
    Źródło: Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego, WkiŁ - Warszawa 1962 r.

    Odsłon: 2140
  • siln. chłodzony cieczą

    Odsłon: 687
  • siln. chłodzony powietrzem

    Odsłon: 883
  • siln. czterosuwowy

    Silnik spalinowy, w którym cykl pracy wykonywany jest w okresie 4 suwów tłoka, tj. w czasie 2 obrotów wału korbowego. Podczas opuszczania się tłoka w cylindrze w dół, przy otwartym zaworze ssącym i zamkniętym zaworze wydechowym, odbywa się suw ssania mieszanki (lub powietrza w silnikach z wtryskiem paliwa). W pobliżu ZW tłoka zamyka się zawór ssący, po czym następuje suw sprężania zassanej do cylindra mieszanki (lub powietrza). W pobliżu ZZ tłoka powstaje iskra pomiędzy elektrodami świecy (w silnikach wysokoprężnych następuje wtrysk paliwa) i mieszanka spala się; pod działaniem zwiększonego ciśnienia gazów tłok przesuwa się do ZW i następuje suw rozprężenia. Przed ZZ otwiera się zawór wydechowy. W okresie następnego ruchu tłoka następuje suw wydechu, w czasie którego zostaje usunięte spaliny, zawarte w cylindrze.
    Źródło: Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego, WkiŁ - Warszawa 1962 r.

    Odsłon: 2018
  • siln. diesel

    Silnik spalinowy, pracujący według obiegu mieszanego lub według obiegu ze spalaniem przy stałym ciśnieniu.
    Źródło: Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego, WkiŁ - Warszawa 1962 r.

    Odsłon: 819
  • siln. dwusuwowy

    Silnik spalinowy, w którym cykl pracy wykonywany jest w okresie 2 suwów tłoka, tj. w czasie jednego obrotu wału korbowego. W cylindrze odbywa się się jedynie część sprężenia paliwa i rozprężania spalin. Zasysanie mieszanki paliwowej (lub powietrza) i wstępne jej sprężenie odbywa się poza cylindrem, w odrębnej sprężarce lub komorze korbowej silnika. Przy ruchu do ZZ tłok spręża mieszankę (lub powietrze) zawartą w cylindrze. W pobliżu górnego zwrotnego położenia tłoka powstaje iskra pomiędzy elektrodami świecy (w s. wysokoprężnych następuje wtrysk paliwa) i mieszanka spala się. Pod działaniem zwiększonego ciśnienia gazów tłok przesuwa się do ZW i następuje suw rozprężania. Przed ZW, tłok przesuwając się odsłania najpierw szczeliny wylotowe, przez które spaliny wypływają na zewnątrz, a następnie szczeliny wlotowe, przez które wpływa, wstępnie sprężona poza cylindrem, mieszanka (lub powietrze), usuwając zeń resztkę spalin (przepłukiwanie). Przy wtórnym suwie do ZZ tłok zasłania najpierw szczeliny wlotowe, a następnie wylotowe i następuje powtórnie suw sprężania. Istnieją również silniki dwusuwowe, mające zamiast szczelin wylotowych zawory wydechowe, bądź zamiast szczelin wlotowych zawory wlotowe; w obu przypadkach zawory mają odrębny napęd.
    Źródło: Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego, WkiŁ - Warszawa 1962 r.

    Odsłon: 909
  • siln. elektryczny

    Odsłon: 482
  • siln. gaźniki

    Odsłon: 830
  • siln. gazowe

    Silnik spalinowy, do którego, jako paliwa, używa się mieszaniny powietrza i gazu palnego (gaz ziemny, gaz świetlny, gaz generatorowy). Zapłon mieszaniny w cylindrze następuje w końcu suwu sprężania od iskry świecy zapłonowej lub od spalania niewielkiej dawki wtryskiwanego paliwa ciekłego. Ze względu na rodzaj paliwa rozróżnia się silniki gazowe: na gaz sprężony, na gaz skroplony, na gaz generatorowy itd.
    Źródło: Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego, WkiŁ - Warszawa 1962 r.

    Odsłon: 659