Parowóz serii TKz nr 211

Ciężki parowóz przemysłowy wyprodukowano w 1938 roku w fabryce Borsiga w Hennigssdorfie koło Berlina dla sieci kolei piaskowych hrabiego Ballestrem-Sandbahngesellschaft des Grafen von Ballestrem,w której zakłady Borsiga miały 50% udziałów.

Po II wojnie światowej sieć kolejową wraz z taborem przejęło Przedsiębiorstwo Materiałów Podsypkowych Przemysłu Węglowego z Pyskowic. W 1975 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru.

Bibliografia: Dariusz Jędrzejewski "Ocalić od zapomnienia.Stare parowozy w Polsce".-Sport i Turystyka-MUZA SA,Warszawa 2013

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf
Czas powstania: 1938 rok
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Zapas wody: 17 m³
Zapas węgla: 4,5 t
Średnica kół zestawów kołowych: 850/1 300/850 mm
Moc: 1 546 kW (2 100 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Masa parowozu: 135 t