Samolot bombowy Zeppelin-Staaken R.VI

 

Maszyny tego typu były budowane w zakładach Zeppelin-Staaken Werke GmbH w 1916 roku. Były to wielosilnikowe samoloty bombowe dalekiego zasięgu, oznaczone symbolem R. Zeppelin-Staaken R.VI należał do najliczniejszej budowanych samolotów tej klasy - w różnych odmianach (różniących się głównie silnikami) powstało łącznie 18 egzemplarzy. Czternaście z nich brało udział bezpośredni w działaniach bojowych na froncie wschodnim i zachodnim - wszystkie egzemplarze zostały zniszczone w czasie działań wojennych: dwa zostały zestrzelone, zaś pozostałe uległy rozbiciu w wyniku przymusowych lądowań w drodze do baz.

W zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego znajduje się gondola silnikowa wraz z dwoma silnikami typu Mercedes D-IVa o mocy 260 KM każdy, zamontowanymi w tandem jeden za drugim. Gondola ta pochodzi z zamolotu typu Staaken R.VI (Alb.) nr 36/16, zbudowanego w 1917 r. w fabryce Albatros Flugzeug Werke. Samolot ten został przekazany, po locie odbiorczym w fabryce w październiku 1917 r. zastępczemu oddziałowi samolotów-olbrzymów w Doberitz (Riessenflugzeug Ersatz Abteilung Doberitz). W czasie eksploatacji w w eskadrze Rfa 501 maszyna ta uległa rozbiciu w nocy z 7 na 8 marca 1918 r. na terytorium Belgii, wracając z nalotu na Anglię.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Zeppelin-Staaken Werke GmbH
Czas powstania: 1916 rok.
Rozpiętość: 42,20 m
Długość: 22,10 m
Wysokość: 6,30 m
Masa startowa: max. 11 460 kg
Masa własna: 7 680 kg
Zasięg: około 8 godzin lotu
Pułap: 3 800 m
Max. prętkość: 130 km/h
Uzbrojenie: 4 karabiny maszynowe LMG 14 kal. 7,92 mm, max. 2 000 kg bomb
Silnik: 4 silniki tłokowe Mercedes D.IVa o mocy 260 KM (191 kW) każdy (dwa silniki pchające, dwa ciągnące)