Konstrukcję pojazdu opracowano na zlecenie dowództwa Wehrmachtu w 1943 r. w zakładach BMM w Pradze, gdzie w kwietniu 1944 r. rozpoczęto ich produkcję seryjną. Działo było ponadto produkowane od lipca tego roku w zakładach Skoda.
Czołgi
76.2 mm Lekkie działo samobieżne SU-76M
Lekkie przeciwpancerne działo samobieżne SU-76, przeznaczone do wsparcia piechoty, skonstruowano w ZSRR w 1942 r. W latach 1943-1945 produkowano seryjnie zmodernizowaną wersję SU-76M. W sumie w latach wojny zbudowano ponad 12 tys. dział tego typu.
87,6 mm Działo samobieżne "SEXTON" Mk. II
Działo samobieżne „Sexton" powstało na podwoziu kanadyjskiego czołgu „RAM" poprzez zamontowanie na nim lekko opancerzonego, otwartego od góry przedziału bojowym z brytyjską haubicoarmatą kał. 87,6 mm. Wiatach 1943-45 w Kanadzie wyprodukowano 2150 pojazdów tego typu, które stały się standardowym typem uzbrojenia w pułkach artylerii samobieżnej brytyjskich (kanadyjskich dywizji pancernych.
57 mm Przeciwlotnicze działo samobieżne ZSU-57-2
Działo zostało zaprojektowane w ZSRR w pierwszej połowie lat 50. Na podwoziu, które wykorzystywało elementy konstrukcyjne czołgu T-54, zamontowano obrotową wieżę z podwójnie sprzężonymi samoczynnymi armatami plot. S-68 kal. 57 mm. Działo było przeznaczone do zwalczania celów powietrznych latających z prędkością poddźwiękową na wysokości do 4000 m.
122 mm haubica samobieżna 2S1 "GOŹDZIK"
Haubica 2S1 została przyjęta do uzbrojenia Ludowego Wojska Polskiego w latach 70. Do chwili obecnej jest to podstawowy typ działa w jednostkach artyleryjskich, przystosowany do wystrzeliwania pocisków odłamkowo-burzących o masie 21,76 kg, kumulacyjnych o masie 18,2 kg oraz oświetlających i dymnych.
57 mm Lekkie działo samobieżne T-48 (SU-57)
Projekt budowy amerykańskiego lekkiego przeciwpancernego działa samobieżnego T-48 powstał w kwietniu 1942 r. Przewidywał on zamontowanie na podwoziu półgąsienicowego transportera opancerzonego M3 armaty ppanc. kal. 57 mm (6-funtowej).