Parowóz serii Ty43 nr 17

Parowozy tej serii były produkowane na bazie dokumentacji niemieckiego parowozu BR42 (polskie oznaczenie serii Ty3), zmodernizowanej przez polskich inżynierów. W zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w latach 1947-1949 wyrodukowano 126 tych parowozów.

Przeznaczone były do obsługi pociągów towarowych. Eksploatowano je w dyrekcjach kolejowych w Poznaniu, Lublinie i Szczecinie.

Lokomotywa nr 17 przez cały czas eksploatacji pracowała w parowozowni Sędziszów (DOKP Lublin).W 1982 roku została skreślona z inwentarza i w 1985 roku przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: H. Cegielski Spółka Akcyjna, Poznań
Czas powstania: 1947 rok
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Moc: 860 kW (1 170 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Masa parowozu: 156,8 t
Układ osi: 1'E
Długość całkowita: 23 000 mm
Seria tendra: 32D47
Średnica kół napędnych: 1 000 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Zapas wody,węgla: 32 m3,12 t