Samolot szkolny PZL-130 Orlik nr 018
Polski samolot szkolno-treningowy wprowadzony do szkolenia selekcyjnego i podstawowego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych. Wykorzystywany również do lotów dyspozycyjnych. Opracowany w PZL Warszawa Okęcie. Prototyp wzniósł się w powietrze w 1984 roku. W wyniku późniejszych modyfikacji powstała wersja TC-1. Wyposażony w fotele katapultowe Martin Baker CH.15A. W 2003 roku w służbie - 35 sztuk.
Dane techniczne
| Dane Techniczne | |
| Produkcja: | Polska | 
|---|---|
| Wytwórca: | Polskie Zakłady Lotnicze PZL Warszawa-Okęcie | 
| Czas powstania: | lata 1992 - 2002 | 
| Rozpiętość: | 9 m; | 
| Długość: | 9,185 m; | 
| Wysokość: | 3,53 m; | 
| Masa własna: | 2 050 kg; | 
| Masa całkowita: | 2 700 kg: | 
| Prędkość maksymalna: | 501 km/h; | 
| Prędkość wznoszenia: | 13,3 m/s; | 
| Pułap praktyczny: | 10 000 m; | 
| Zasięg maksymalny: | 1 200 km | 
| Napęd: | silnik turbośmigłowy Motorlet ·Walter M - 601 T o mocy 560 kW; | 
| Uzbrojenie: | możliwe stosowanie czterech·węzłów do podwieszania uzbrojenia; | 
| Samolot produkcji: | polskiej . | 
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm
 
     
     
    
